torsdag 11. september 2008

PRAKSIS

Så var det endelig tid for praksis! Dette som noen går til med skrekkblandet fryd! For noen vil utvilsomt få seg en åpenbaring, det gjorde ihvertfall jeg da jeg begynte å jobbe i skolen for 2 år siden. Jeg håper det er det positive som fester seg hos hver enkelt, håper ingen blir skremt bort fra læreryrket så tidlig i prosessen. Jeg har jo snakket med tidligere studenter som fikk nærmest sjokk da de kom i praksis, og straks forsto at de hadde valgt feil hylle. Av den grunn synes jeg det er veldig bra at praksisen kommer såpass tidlig i studiet.

Så hvorfor tror jeg noen blir overrasket? Kanskje jeg sitter med litt fordommer fra mine egne to praksisår, men jeg tror alle skal være forberedt på at skolen er ganske annerledes enn da de selv gikk der, enten det er 10, 20 eller 30 år siden. Heldigvis for det, vil jeg legge til, det hadde vært synd om ikke utviklingen gikk fremover!

Den største forandringen tror jeg rett og slett er støynivået. Det er ganske "livat" i den norske skolen, og jeg gleder meg til å se hvilke "trylleformler" lærerne har til å roe dem ned etter et hektisk friminutt. Jeg har fått noen tips allerede, men er på jakt etter flere! Har erfaring med at det er lettere å roe de yngste i forhold til de eldste, så jeg håper å få noen gode råd her!

Språkbruken fikk jeg nesten bakoversveis av når jeg begynte på skolen, noen har en munnbruk som er særdeles lite egnet på trykk! Skjelsordene hagler, særlig ved konflikter, og man skal prøve å løse disse. Da kan du bli kalt mye rart du ikke forventet fra så små munner! Det er kanskje ingen stor overraskelse at når rektor ringte til foreldrene, fikk han omtrent samme glosene fra dem, så det var jo ikke så vanskelig å forstå hvor barna hadde uttrykkene fra!

Barn idag er vant med mye mer "action" enn tidligere, de sitter mye foran pc`er med interaktive spill, gameboyer, Playstation, X-box, Wii osv. , og er vant med tv/film i mye større utstrekning enn før. Tror de er blitt litt preget av dette, det ser en på leken i skolegården også. I leken etterligner de helter de har fra denne virtuelle verdenen.

For meg var det også ganske sjokkerende å høre hvilke programmer de så på TV. Allerede i småskolen diskuterer de siste episode av Hotel Cesar, og det fantes mye verre eksempler enn det. Jeg undrer meg over hvor kritiske foreldrene er, om de følger med på hva barna deres ser på. Jeg tror en grunn kan være at de fleste barn i dag har tv på rommet, og har travle, aktive foreldre som ikke har tid og overskudd til å følge med på hva barna ser på når de er på rommet sitt. De tror kanskje barna sover, eller spiller Playstation. Det er nok mange godtroende foreldre der ute.

Det neste sjokket er kanskje å se både hvor flinke og hvor utspekulerte barna er når det gjelder PC. Det er jo flott at barna utvikler mye IKT-kunnskap, det får de helt sikkert glede av og bruk for.
Jeg skal ærlig innrømme at mine barn på 12 og 16 ligger langt foran meg på det området! Men det er samtidig trist å se hvor mye vondt de kan forårsake med disse kunnskapene. De henger hverandre ut, skriver ufine kommentarer om medelever, legger ut bilder de lurer seg til å ta av hverandre i dusjen med mobil (som de har smuglet i gym-baggen) osv. Det er fortvilende når slikt først har kommet ut, og en ser hva det gjør med eleven som er blitt hengt ut.

Men det er mye positivt også, for all del! Jeg ble imponert av hvor mye omsorg mange klasser hadde med sine medelever med omfattende hjelpebehov. Integreringen av disse tror jeg gjør veldig mye positivt for klassemiljøet, elevene lærer seg å vise hensyn, vise omtanke, hjelpe og være tålmodige. Elevene i disse klassene utviklet stor grad av empati. Tror elever i slike klasser får verdifull kunnskap med seg som de har bruk for senere i livet.

Så er det alltid spennende hvilken lek som er "i tiden" nå. Som regel er det noe som lekebutikkene gjør penger på, for slår noe an, går det ikke mange dagene før de fleste har det. Av egen erfaring med egne barn, vet jeg at det kan være veldig vanskelig å stå imot presset, selv om du som foreldre synes at "samleobjektet" er tåpelig.

Jeg gleder meg til å ta fatt, spennende å se hvordan en "byskole" fungerer i forhold til Karmøy-skolen hvor jeg har vært. Ønsker alle lykke til! :-)

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Flott at du har eit så vidt perspektiv på skulekvardagen. Det er heilt klart at foreldre, nærmiljø etc påverkar elevane (Bronfenbrenner har utvikla ein interessant teori omkring dette).

Lukke til med fleire reflekterte observasjonar!