torsdag 4. september 2008

Hvorfor jeg vil bli lærer

Jeg må innrømme at dette spørsmålet har jeg stilt meg selv også. Jeg var en av dem som likte meg veldig godt på skolen, og fikk kanskje litt lite utfordringer, for jeg ble alltid fort ferdig med oppgavene mine. Når jeg kom noen trinn opp på skolen, begynte læreren min å bruke meg til å hjelpe de andre, særlig ei som jeg nå skjønner burde hatt tilpasset undervisning. Til og begynne med syntes jeg nok dette var litt stas, men etterhvert ble jeg ganske lei, janteloven fungerte i de dager også.

Etter som jeg ble eldre, ble jeg sterkt anbefalt av skolen og mine foreldre om å velge læreryrket, men resultatet av det ble at det skulle jeg ihvertfall ikke bli! Kanskje forsinket trass-alder, ikke vet jeg... Jeg hadde lyst på en friere jobb, uten å følge "klokka" slavisk, da jeg syntes det hørtes kjedelig ut å tilbringe resten av livet i skolevesenet.

Jeg er veldig glad i mennesker og valgte en jobb som jeg stortrivdes i, med utfordringer og i daglig kontakt med mange forskjellige mennesketyper, og det likte jeg. Men etter 25 år i den bransjen, følte jeg meg rett og slett utbrent, og hadde lyst å gjøre noe helt annet. Tilfeldighetene førte til at min gamle lærer som nå var inspektør hørte at jeg var sluttet i min gamle jobb, og tilbød meg assistentjobb ut skoleåret. Hvorfor ikke, tenkte jeg, og så var jeg altså tilbake på skolebenken. Dette året var veldig lærerikt, og gav mersmak! Det neste året ble jeg spurt om å være vikar, og da var jeg på begge barneskolene og ungdomsskolen her på Åkra. Det var kjempespennende, nå fikk jeg prøve meg på alle trinn og med de fleste fag. Har ihvertfall funnet ut hvilke fag jeg IKKE vil ta fordypning i! ha-ha...

Det å undervise er forsåvidt ikke noe nytt for meg, da jeg hver tirsdag har vært leder for en juniorklubb med barn i 9-13-årsalderen i hele mitt voksne liv. Jeg har også vært trener i idrettslaget og drevet barnekor, så jeg føler jeg har en kompetanse i å omgås barn.
Å være vikar er kjempespennende, dagene er ikke kjedelige, det er masse nytt å sette seg inn i for noen uker, måneder. Men det er samtidig slitsomt å gå slik i lengden.
Jeg fikk veldig god kontakt med elevene, og satte stor pris på å være med dem, læreryrket er et veldig givende yrke med masse feed-back! :-) Å se et barn lykkes, knekke koden med noe, er en utrolig fin opplevelse! Jeg vil veldig gjerne fortsette å være med å bidra i læreryrket, og skulle det gå skeis med utdanningen har jeg fått telefoner fra flere rektorer som trenger vikarer! ha-ha...

Ingen kommentarer: