torsdag 4. september 2008

Lærerens mange oppgaver

Jeg tror ikke det er mange stillingsannonser som etterspør så mange kvaliteter som en lærer helst bør ha. Vedkommende skal inneha evner som favner vidt og bredt, og blir nøye følgt med av elevene selv, foreldre, samfunn og omgivelser.

Ifølge opplæringsloven`s §1 skal læreren sørge for at eleven får en kristen og moralsk oppdragelse, utvikle evnene og forutsetningene deres, både åndelig og kroppslig, bidra til god allmennkunnskap og bidra til at elevene blir til gagnlege og selvstendige mennesker.
Det er jammen litt av en utfordring! Samtidig skal læreren bidra til å fremme psykisk og fysisk utvikling, personlig dannelse og sørge for at elevene får samfunnsmessig utdanning.

Læreren skal ha ansvar for planlegging og planarbeid i klassen sin. Det å jobbe med individuelle opplæringsplaner (såkalte IOP`er) for spesialundervisning er en stor utfordring, og krever god innsikt fordi det kan få så store konsekvenser for den enkelte elev. Det er jo bevist at jo tidligere elever som sliter får hjelp, jo større er sjansen for at eleven skal lykkes. Dette er et stort ansvar for læreren, da det hviler på han/henne å fange disse elevene opp tidligst mulig.

Selve undervisningen er jo noe av det viktigste av lærerens oppgaver, her skal det ikke være rom for slurv. Etter gjennomgangen i klassen viser det seg at alle har minner fra lærere som ikke klarte å fylle ut denne rollen, og dermed har gitt elevene sine et "draw-back".

Rollen som oppdrager faller ofte også på læreren, selv om det er hjemmet som her har hovedansvaret. Dessverre er det slik at det er store forskjeller på hvordan barna har det hjemme, og læreren får en stor rolle i å oppøve elevene til å utvikle sosial kompetanse, å utvikle barns holdninger og verdier til en ønskelig standard. Da er vi inne på hvordan læreren er som rollemodell, da barn som regel tar etter det du gjør, (eksempelets makt), ikke det du sier. Det kan være en stor utfordring i læreryrket, også når man treffer elevene på fritiden. Læreren har samtidig en viktig rolle med å formidle kultur til barna, da grunnlaget på dette området varierer stort i en klasse.

Noen vil kanskje si at lærerens aller viktigste rolle er omsorgsrollen - det å ivareta barnas grunnleggende behov og evnen til å se den enkelte! Jeg hørte nylig et foredrag fra en som hadde hatt en ødelagt barndom, og var blitt neglisjert og trakassert på skolen, og det var tragisk å høre.
Han har forøvrig skrevet bok: Aldri for sent å få en lykkelig barndom, den kan jeg anbefale!

Det finnes nok store mørketall på dem som har fått livet ødelagt pga. unnvikende lærere, som velger å se bort istedet for å ta problemer på alvor, selv om det er av den ubehagelige sorten. Blir barn sviktet i hjemmet, så skal ihvertfall skolen være et sted de kan føle seg trygg, og som har "antenner" nok til å gripe fatt i problemer. Barn må være trygge for at de skal utvikle seg i samsvar med oppsatte "maler", det er først da de kan lære og utvikle seg.

Læreren bør også leve etter regelen: Den som er ferdig utdannet, er ikke dannet, men ferdig. Det finnes alltid utviklingspotensiale, læreren må være villig til å se på skolen og seg selv med en ydmyk holdning, villig til å utvikle og forbedre seg.

Som sagt: Vet ikke om så mange yrker som krever så mye, så det er kanskje ikke så rart at søknadene til lærerutdanningen går nedover. Det har selvfølgelig også en sammenheng med lønnsnivået, men det er en annen diskusjon.

5 kommentarer:

Steinar sa...

Hei! Det er mange store utfordringar me møter som lærar, og på bakgrunn av det du listar opp, er det flott at du og dei andre i klassen tek denne utfordringa!

Ordet "gagnleg" er ikkje akkurat moderne, men det er eit, som du skriv svært sentralt ord i formålet med opplæringa. Kva legg du i dette ordet? Kva meiner du er viktigast i dette oppdraget?

Britt Kari sa...

jsdhkfaskjd

Tina Totland sa...

Hei:-)
du har skrevet ein kjempe bra tekst. Eg er heilt einig med deg i at me står foran mange utfordringar, både "oppdragelse", planleging og undervising. Så eg trur dette vil verta spanande, sjølv om det er tøffe tider.
det virkar som at du passar godt i lærar yrke, og at du kjem til å verte ein god lærar:-)

Britt Kari sa...

Å være gagnleg vil jeg si er å være et medmenneske som kan være til nytte for andre og ta hensyn til andre. I dette inkluderes høflighet, hensynsfullhet, omsorg, omtanke m.m. M.a.o. å være opptatt av å bidra til fellesskapet, å ville gjøre det beste også for sin neste, ikke kun seg selv. Det er dessverre blitt en gammeldags tanke, samfunnet har i de senere år fokusert veldig på den enkeltes lykke og fremgang, man blir opplært til å bli egoister etter min mening. Jeg synes kanskje pendelen nå har snudd litt, nå begynner man å skjønne at man må ta hensyn til hverandre i et samfunn. Alle har ikke samme forutsetninger for å lykkes, men alle har noe viktig å bidra med, også de uten embedseksamen for å sette det på spissen! :-)

Steinar sa...

100% ening, det er mange gode og fornuftige menneske som aldri har tatt ein einaste eksamen! Det er heller ikkje tvil om folk med (for mykje) utdannelse ofte berre snakkar "tull"!