mandag 16. februar 2009

UTVIKLING AV MOTIVASJON


Vi har i de siste ukene hatt noen svært interessante forelesninger i pedagogikk om et spennende emne, nemlig utvikling av motivasjon. Det finnes mange forskjellige teorier, begreper og tilnærmingsmåter innen dette emnet. En kan snakke om motivasjon for å lære, med kjente navn som Nicholls og Covington i spissen, prestasjonsmotivasjon som bl.a. Atkinson er kjent for, Weiners attribusjonsteori, og den canadiske psykologen Albert Bandura`s ”self-efficacy”.

En kan også gå inn på de forskjellige læringsteoriene og se på hvordan disse ser på motivasjon. F.eks fremholder den behavioristiske læringsteorien belønning som motivasjonskilde, mens det i det kognitive perspektivet blir fremholdt at det er den indre driv som er kilden til motivasjon, med Piaget`s teorier om å få likevekt i sinnet, altså tilfredsstilt vår trang til å finne svar på det vi ikke vet.

Indre/ytre motivasjon

Ut fra den sosiokulturelle læringsteorien ser en motivasjon som et produkt av forventning og verdi, mens man i det humanistiske perspektivet tar utgangspunkt i Abraham Maslows` behovshierarki, hvor man ser den indre motivasjonen som en konsekvens av behovet for trygghet og verdi. Indre motivasjon er det som gjør at en ofrer tid og krefter på noe, uten å bry seg om andres oppfatning av det en driver med. Drivkraften kommer fra ens eget indre, og målene en jobber mot bestemmer en selv.

Jeg har en kamerat som reiste til Brasil i ungdommen, for å jobbe med gatebarn. Han har jobbet i slummen der i over 20 år, og opplevd mer enn de fleste. Vi andre som får del i hans opplevelser, og vet hva han forsaker her hjemme, som en trygg jobb, sikker inntekt, ”normalt” familieliv, kan undres hvorfor han ikke gir opp, det er jo så uendelig mange gatebarn som trenger hjelp og støtte. Men han har en indre driv, noe som driver ham, til å tåle store skuffelser, fattigdom og nederlag. Det må være indre motivasjon.

Ytre motivasjon derimot, er noe helt annet. Det er å gjøre en innsats for selv å tjene på det. Jeg har prøvd ut dette med min datter. Når karakterene daler, har jeg prøvd med en alvorsprat om hvorfor det er viktig å gjøre lekser osv., uten at det gjør nevneverdig inntrykk. Lover jeg derimot en pengepremie for en viss karakter, er det utrolig hva det gjør for hennes motivasjon. Jeg kan trygt love deg at jenta leser, og jeg blir litt fattigere. Men har jeg oppnådd det jeg ønsket? Neppe, og det gjør meg vondt å innrømme det… Håpet får være at den indre motivasjonen til å ville lære kommer som følge av en modningsprosess.

Prestasjonsmotivasjon

Definisjonen til prestasjonsmotivasjon forklares i Imsen slik:

Trangen vi har til å utføre noe som er bra i forhold til en eller annen kvalitetsstandard. (Imsen s. 392, 2005)

I de fleste elevgrupper/klasser vil det som regel alltid være noen som er ivrig med å gå i gang med nye oppgaver, mens andre er tydelig ubekvemme, og prøver det meste for å slippe å gå i gang. Noen har altså en positiv holdning til det å prestere, og ønsker oppriktig å mestre oppgavene de får, uten at de er forespeilet belønning. Hvorfor er det slik? Dette kan forklares med indre motivasjon, andre viser ingen iver etter å gå i gang. Den amerikanske psykologen John W. Atkinson utviklet en modell for å forklare sammenhengen mellom angsten for å mislykkes mot lysten til å lykkes.

Atkinsons modell
Vi ser at det ikke er de vanskeligste oppgavene som appelerer til elevene med sterkt mestringsmotiv, men heller de middels vanskelige. Dette kan forklares med at faren for å mislykkes er tilstede om en velger de vanskeligste, mens de middels vanskelige oppgavene antagelig betraktes som overkommelige, uten å være redd for å tape ansikt, å ikke klare dem. Dette er jo en viktig pekepinn for oss lærere om i hvilken retning vi bør gå når vi setter elevene i bås for hvilket nivå de ligger på, også i forhold til de ukentlige målene de skal nå.

Min datter som går i 6.klasse må hver uke fylle ut hvilket nivå hun tror hun er på i hvert fag (høyt, middels, lavt) Så har de lekseprøve, og læreren skriver på det samme arket resultatet på måloppnåelsen. Dette arket får jeg altså ukentlig hjem for å signere at jeg har sett det, sammen med prøven. Jeg er veldig usikker på i hvilken grad dette arket motiverer henne til å yte sitt beste. Jeg vil vel heller tro at hun som Atkinson her viser, heller velger å krysse seg av i en målgruppe under den hun egentlig tror hun får, for da slipper hun ydmykelsen av å ikke oppnå målet som er satt. Det må jo oppleves negativt for de elevene som hver uke må ta med skjema hjem som viser at en ligger under sine egne definerte mål.

Attribusjonsteori

På skolen har vi også lært om attribusjonsteorien, også forklart som tolkingsteori, som hører under det kognitive perspektivet, som kort fortalt går ut på å finne årsaker til hvorfor ting skjer oss, hvorfor det gikk som det gikk. Det kan jo være en naturlig fortsettelse på målskjemaet som finnes i den norske skolen. Hvorfor er det et par elever som alltid er best på matteprøvene? Jo, min datter tror at to-tre i klassen er glupere enn resten, og at hun dermed ikke kan stille seg selv i samme kategori som dem. De har nemlig fått en viss sosial status i klassen, de andre elevene forventer at de skal gjøre det godt. Gjør hun det selv dårlig på en prøve, unnskylder hun seg fort med at Per gjorde det også dårlig, underforstått at da er det ikke så farlig… Jeg har strevd med å forklare henne at tar hun seg tid, kan hun også oppnå beste resultat, fordi hun er veldig rask av seg, og får av den grunn en del slurvefeil. Det var litt merkelig å høre hennes reaksjon en dag hun kom hjem og hadde opplevd å ha klart alt på matteprøven, og dermed var på nivå med ”eliten”. Hun var forundret over at det bare var det å bruke tid og være nøye som skulle til. Det virket som hun hele tiden målte seg med disse flinke elevene og selv ubevisst stilte seg selv i en klasse under. Ingen tvil om at hennes opplevelse av suksess vil påvirke prestasjonsmotivasjonen, slik som opplevelsen av nederlag har gjort det før.

Hva er motivasjon?

Den generelle definisjonen på motivasjon er:

Det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder aktiviteten ved like, og det som gir den mål og mening. Motiverte mennesker er mennesker som kommer i gang, viser engasjement og målrettethet, viser utholdenhet og ofte har positive tanker om et arbeid eller prosjekt. (Wikipedia)

Selv har jeg et annet bilde av motivasjon; nemlig den gnisten som får lyset til å tennes i det indre menneske. Det skal så lite til å være med å oppmuntre våre medmennesker, og i denne kontekst elever, til å tenne sitt eget lys, og dessverre enda mindre til for å slukke denne gnisten. Derfor er det av vesentlig betydning av vi som lærere får god kunnskap om disse mekanismene, slik at vi kan være bevisste og balansere dem på rette måten.

Vi mennesker er alle forskjellige, og sinnet vårt er kanskje den delen av oss som gir oss størst utfordringer. Resten av kroppen vår fungerer relativt ukomplisert, ting fungerer i faste forhold til hverandre. Sinnets irrganger derimot, er ikke så enkelt å finne ut av. Våre tanker og følelser spiller inn på hvordan vi oppfatter oss selv, og hva vi forventer av oss selv. Vårt reaksjonsmønster er forskjellig, det er ikke alltid lett å forutsi hvordan folk reagerer, hva de ”speiler” seg etter.

Jeg hadde en gang en elev som det ikke var lett å nå inn til følte jeg. Han var en utfordring på mange vis, og slet både faglig og sosialt. Så hadde vi ha prøve, og han var en av de elevene som fikk toppkarakter. Jeg leverte prøven og forventet at han skulle bli glad, men reaksjonen hans var motsatt, han destruerte prøven med meg som måpende tilskuer. Denne reaksjonen hadde jeg ikke forutsett! Jeg trodde han skulle få øket sin selvtillit med å være en av de beste i klassen, mens han var sint fordi jeg gav ham uønsket oppmerksomhet.

Det er derfor veldig viktig at vi som lærere tar oss tid til å bli ordentlig kjent med elevene våre, og ser dem som de personene de er. Det å ta seg tid til å prate om deres spesielle interesse, huske å spørre hvordan det gikk på drillkonkurransen i helgen osv. kan ha veldig stor betydning for eleven. Det viser at vi bryr oss om dem, og fremfor alt gir det oss grunnlag til å finne ut hva som er viktig for deres selvoppfattelse og verdi. Dermed kan vi lettere vite hvordan vi skal hjelpe dem med å få gnisten på plass. Hadde jeg vært bedre kjent med eleven jeg beskrev ovenfor, hadde jeg nok aldri gjort det på den måten, men jeg var vikarlærer og hadde ikke så langt erfaringsgrunnlag.

Jeg har jo jobbet i veldig mange år i en bokhandel og sett og lest utallige bøker om dette og beslektede emner. Likevel føler jeg meg som en nybegynner når det gjelder å trykke på de rette knappene… Men dette vil jeg forhåpentligvis vite mer om når jeg er ferdig her på Stord :)
Ferdig utdannet kan jeg nok bli, men ferdig utlært håper jeg aldri jeg blir…. :)

5 kommentarer:

Borghild sa...

Hei Britt Kari!

Da jeg skal få ha æren av å gi deg ditt første: two stars and a wish på bloggen :)
Vil først bare nevne at vi har valgt likt bilde i bloggen vår Britt Kari? Hehe...det er nok google.no det ja! (?)

Jeg liker svært godt at du blander inn erfaringer når du skriver om den ytre og den indre motivasjonen, både dine egne og venners erfaringer. Det setter et personlig preg på teksten, samtidig som at du får forklart betydningen på en glimrende måte! Jeg skal innrømme at jeg er svært misunnelig på dere som er foreldre i klassen vår, og som kan trekke barna deres inn i hva vi lærer i pedagogikken.

Liker også godt avslutningen din hvor du forteller om din egen oppfatning av motivasjon, og velger å gå bort fra Imsens forklaring av motivasjon. Jeg er også enig med deg at man skal ha kontakt med elevene, og vise oss at vi bryr oss om dem, og da har vi også bedre grunnlag som du sier til "å trykke på de riktige knappene" når vi skal motivere elevene. Du avslutter også bloggen din med en interessant setning, som jeg er er helt enig med deg i! :) Man kan absolutt aldri bli utlært som lærer, for det vil alltid være noe nytt å lære til alle tider!

Jeg liker bloggen din, dine personlige erfaringer og lengden av bloggen :)
Da har vi vel kommet frem til ønsket mitt? Det er ingenting ved den teksten jeg finner dårlig. Det eneste jeg savner er at du kanskje kunne nevnt eller gitt eksempler på ulike metoder man som lærer kan bruke til å motivere elever i dagens skole? (men ikke et "must") :)

Godt jobba Britt Kari! ;) Stå på videre!

Britt Kari sa...

Takk skal du ha for tilbakemelding og forovermelding Borghild! :) Det er sant at det er nyttig med erfaring som mamma til skolebarn, en får en del knagger å henge teorien på ;)

Samtidig så er dere heldige som har deres egen tid som elever friskt i minne, det minnet mitt blir mer og mer rosenrødt ettersom årene går har jeg funnet ut! ;)

I dag har jeg jobbet som vikar i
5.klasse, og da fikk jeg trykket på litt forskjellige "knapper", og det var litt kjekt nå som jeg har motivasjonsteorien i bakhodet. Teorien stemmer nemlig ganske godt i praksis!

Steinar sa...

Er det Jacob Langåker du tenkjer på om indre motivasjon? Eg var i militæret med han ein kort periode, men han sette heilt klart sine spor i mitt minne også. Trur du det går an å utvikle ein slik glødande motivasjon, eller er det noko som er medfødd? Det er eit svært så interessant tema.


Det å ta seg tid til å sjå den enkelte elev, snakke med dei om interesser og livet spesielt, er heilt sikkert eit godt utgangspunkt for å gi tilpassa motivasjon.

Dine erfaringar med attribusjon og fortolking er spesielt interessant i så måte. I kva grad trur du det er mogleg å endre andre sine forklaringar/unnskyldningar/tolkingar av resultat, og kva slags tiltak har du konkret tru på for å få dette til?

Britt Kari sa...

Ja, det var faktisk Jacob jeg tenkte på, merkelig at du også kjenner han! Han er en barndomsvenn av meg.

Jeg tviler på at den motivasjonen er medfødt, jeg tror heller den kommer som et resultat av oppdragelse, miljø og egne valg. For Jacob`s del er det nok hans kristne livssyn som er drivkraften. Han legger ikke skjul på at han føler det er dette livet han er kalt til av Gud, og at det igjen gir han motivasjon til å tåle det som kommer. For et par år siden, reiste også et søskenbarn av Jacob til samme by og driver et stort organisert arbeid blandt slumbarna, men hun jobber som utsending fra De Frie Evangeliske Forsamlinger. Jacob har aldri hatt noen organisasjon i ryggen, han har satt sin lit til at Gud skal sørge for ham og barna, og det har gått i alle disse 20 årene.

Jeg tror nok det er mulig å forandre andre sine forklaringer/unnskyldninger/tolkninger av resultat, men det krever en del innsats, og det er en mental snuoperasjon som tar tid. En må bygge opp selvtilliten, troen på at dette kan jeg klare. En må jo finne ut hvordan eleven selv klassifiserer evt. nederlag, lokaliserer han årsaken til seg selv (indre fortolkning) eller andre? (ytre fortolkning) Med mine egne barn har jeg prøvd å innprente dem at en kommer ikke langt i livet om en skal skylde på at "læreren ikke liker meg" osv.

En er selv sin egen lykkes smed, som det heter, og klarer man å se det er man et stykke på vei. Da gjelder det å bygge opp selvtilliten til å få tro på at man faktisk kan klare dette, og at andre (læreren, foreldre, medelever) er villige til å hjelpe en for at man skal nå målet. Ikke sett lista så høyt, ha overkommelige mål og bygg stein på stein. Oppmuntre hele tiden, og bruk gjerne "two stars and a wish"-taktikken, finn noe positivt og fremhold det.

Jeg kunne nok skrevet lenge om dette, men nøkkelordet for å snu den negative tankegangen vil jeg si er OPPMUNTRING, iblandet konstruktiv forovermelding.

Steinar sa...

Ja, eg hugsar også hans utgangspunkt i tru, at det og andre personlege overrbevisningar kan vere ei viktig kjelde til motivasjon er noko me dessverre ikkje har vore innom. Men det er ikkje mindre viktig for det!